Friday, October 31, 2008

Keinsafan

Bangun dari tidur hari ini mata agak merah kerana semalam hati amat tersentuh membaca satu blog dari link Prof Kamil…dalam kegembiraan dan harapan semoga tersenarai dalam 100 pembaca awal buku Prof Kamil..Travelog Dakwah, yang mula di pos pada hari ini, hati amat tersentuh dengan bicara blogger KASSIM SELAMAT..satu blog yg berjaya memberi keinsafan betapa hidup ini penuh dengan ujian dan dugaan. Allah memberi ujian kepada sesiapa yg dikehendaki dan penilaian akan dibuat sejauh mana kita sebagai hambanya mampu untuk menanggung segala kesusahan itu. Hati kecil ini amat kagum dengan semangat Kassim Selamat di mana telah mengalami kecacatan di usia 40 tahun, dan dengan menggunakan satu jari mampu untuk menulis pada setiap hari. Ya Allah kekuatan apa yg ada pada dirinya….mampukah aku utk menempuh sekiranya ia berlaku pada diriku….Sedikit ujian yang Allah berikan kadang-kadang terasa hati amat kecewa dan berputus asa, apatah lg ujian yg sangat besar yg menimpa dirinya. Air mata mengalir secara tidak sengaja bila membaca setiap baris ayat yg ditulis….dan dalam hati hanya mampu berdoa untuknya. Satu pengajaran dan keinsafan buat diriku bila direnung nasib malang org lain. Terima kasih Ya Allah kerana masih memberiku kesenangan, kenikmatan, keseronokan dan pelbagai rahmatMu..Terima kasih Ya Allah dan jangan Engkau uji diriku sejauh itu kerana aku amat lemah dalam menghadapi ujianMu.

Perjalanan mengharungi dugaan…satu lagi liku kehidupan dan dugaan yg perlu ditempuh oleh kak Rahmah….rakan seperjuanganku. Dalam keupayaan dan kesungguhan utk menyiapkan apa yg perlu disiapkan, dapat dibayangkan dari raup wajahnya terdapat satu kekusutan yg sukar dirungkai….tugas sebagai kawan adalah mendengar, memberi pendapat, membantu yg termampu dan menjadi teman utk luahan perasaan. Betul kata Prof Kamil dalam buku nya “phd kecil tapi signifikan” penyelia memainkan peranan penting dalam kehidupan phd. K rahmah seorang yg bekerja keras, tidak mudah ambil lewa dengan kerjanya, tp dugaan sangat banyak dilalui dalam kehidupan phdnya....tajuk tidak diterima, tiada pensyarah utk jadi penyelia…dan terkini dugaan yg terpaksa ditempuh ialah mendapat penyelia yg kurang membantu, tidak memahami pelajarnya dan melayan pelajar phd seperti budak-budak dan mempunyai satu sikap bias di kalangan supervisee..Ya Allah sekali lagi terima kasih atas bantuan dan rahmatmu kerana Engkau telah temukan aku dengan penyelia yg sangat istimewa…yg menjadi idola dan penyuntik semangat..sekali lagi terasa diri ini sangat bertuah dan disayangi olehMu Ya Allah…terima kasih untuk sume org yg sentiasa doakan kebahgiaanku….
Dengan berkat dan limpah rahmatMu Ya Allah Engkau permudahkanlah segala urusan ku, urusan kawan-kawanku dan semua org yg mengenali dan terlibat denganku. Limpahkanlah rahmatMu , pertolonganMu yang luas itu kepada sume org yg berada disekelilingku…Amin

No comments: