Friday, August 7, 2009

Kecewa

Sebelum cite pasal kecewa..tq to mr kuchalana kerana melawat blog ni..hahaha....ada sebab kenapa ianya tidak di'open'. Almaklumlah bila kita bercakap tak sume org suka apa yg kita cakapkan...buat again..bak kata org..'suka hati akulah blog aku'. Tapi masalahnya hati je kata mcm tu...demi menghormati pihak2 tertentu blog ini terpaksa di 'limit' pembacanya.
Kecewa....sangat kecewa..seperti ditulis dlm entry yg lepas....online survey di bangunkan oleh org yg dikenali. Bila cerita dgn org..org akan tanya..napa suruh dia buat? Tiada jawapan yg specific....tapi jawapan yg sebenarnya yang tulus ikhlas dari hati..adalah nak tolong dia, nak bg job supaya dia dapat duit. Itu jawapan yg sebenar...tapi disebalik tu mungkin ada hikmah yg Allah nak bg....sbb dlm hari yg sama dah janji dgn freelance lain..utk jumpa ptg, tapi disebabkan nak tolong mamat ni makanya tgh tu decision dibuat utk bg dia yg bangunkan. Mungkin satu sebab lg kenapa Allah bg kecewa.....tak tepati janji..dah janji dgn org lain bg pd org lain..mungkin. Tapi Allah tahu kenapa ianya terjadi begitu...bak kata hubby kita selalu pikir kepentingan org lain tapi kkdg org tak pikir kepentingan kita. Namun itu semua pasti sudah tersurat. Begitu pun perasaan kecewa tu tetap ada, wlpun sentiasa hati ini dipujuk. Start this week q'naire utk pilot sudah terpaksa diedarkan secara manual..sebab sudah out of time@schedulu. Tak boleh tunggu lagi........online survey yg dibangunkan setakat ni hidup segan mati tak mau......bagai pahat dgn penukul ......bukan sekali diketuk..5 kali diketuk belum tentu berjalan. Apa boleh buat..sampai ke saat ini aku dah penat nak tunggu dan mengetuk..kkdg rasa malas dah nak teruskan...biarlah duit burn ...janji hati senang. Itu lah manusia.....bukan semua bertanggungjawab. Sampai ke hari ni...aku masih mencuba utk push supaya ianya selesai wlpun setakat ala kadar...interface tak perlu diambil kira lg..janji content betul..sesudah content betul...cukup saja sampai disitu..itu pun masih belum diselesaikan...bukan susah sgt pun apa yg diperlukan. Ntah la..kecewanya...nangis dlm hati..
Benda yg ke2 yg amattttttttttttt sangat kecewa ialah...my intellectual property telah dicerobohi dan disalah gunakan. Sedihnya...berbulan aku bertungkus lumus menyediakan begitu rupa qnaire..dgn senang hatinya dijadikan template utk online survey sendiri...utk cr makan sendiri hasil kerja intelek org lain..sedih sgt. Dah cakap banyak kali supaya di 'remove' kuar dr web site dia...tapi tiada hasil ckp2 tu sume. Itu adalah harta intelek yg dicipta selama beberapa bulan bertelaku, belajar, mencari kesana kemari dan senangnya manusia buat duit. Walaupun aku tak de hak sepenuhnya sbb q'naire tu tidak berada dibawah akta copyright..namun sebagai manusia aku mengharapkan ianya dihormati atas dasar perikemanusiaan. Namun tidak....sedihkan. Rasa nak nangis...(dah nangis dah pun..lama dah nangis). Emm..apa boleh buat, dah cuba ckp..dah cuba fahami ...tapi tak juga ada perubahan..tidak diremove..makanya disaat ini aku berada dlm tahap redho...redho dgn apa yg berlaku. Tiap2 kali solat..mohon Allah alihkan hati manusia2 ini..supaya menjadi yg terbaik dan segalanya dapat diselesaikan.
Mengapa aku risau q'naire aku dipublish....sebab resultnya aku belum publish....dan aku belum hantar paper dimana2 conference dan present dimana2 conference yg menunjukkan itu aku punya...dlm buat phd ni, research yg kita buat..kena selalu dipublish(bgtau org) supaya tak ada org buat atau amik hak kita....bila org dah amik hak kita dan dia terlebih dahulu publish paper....itu bukan hak kita lagi..secara automatik hak itu terbatal............wlpun own by org lain research tersebut. Tahap kritikal phd adalah bab2 mcm ginilah........hak milik intellectual property itu sendiri...sebagai contoh, jika dimurahkan rezeki lg setahun setengah aku akan hbs phd...dlm jangka masa tersebut jika ada yg publish tajuk yg sama dgn aku buat makanya..phd aku terbatal dgn sendirinya..dan aku perlu start from 0..dan pilih research lain...nauzubillah. Minta Allah jauhi...........tapi buat masa ni q'naire sudah dipublish utk kaut keuntungan oleh org lain...mcm mana? Halalkah aku pada dia.....................mungkin tidak, mungkin ya.......Ampuni hambaMu ini...kuatkan jiwa ku...Amin

1 comment:

kuchalana said...

makcik.. actually to nama dia special request... ALLAH akan uji dan terus menguji mahkluk yg DIA sayang... yg kita pulak.. kene sentiasa berpegang pada rukun iman yg 6 dan berfikir... klu dak.. hati dan syaitan akan terus menajamkan sifat mazmumah dalam diri...

anyway.. tarik napas.. lepassssss.. idup xkan ada makna klu xda masalah..