Friday, March 20, 2009

Coretan yang hendak dipaparkan....

15hb - pegi ke rumah k fiza dab en azhar [kawan seperjuangan..rakan sama2 sedang mengharungi lautan dalam demi mendapat sesuatu yg bernilai dlm hidup dan teman perjalanan harungi dugaan].
Actually dorang ni dulu adalah pensyarah akau masa kat uitm...kenal mereka sbb en azhar adalah supervisor final project degree..dan 2nd supervisor masa buat master..and small world, akhirnya bertemu kembali sebagai kawan, rakan, sahabat dan segalanya dlm perjalanan baru ini -phd. Sampai umah dorang dah dekat asar ..menunggu k rahmah yg sentiasa sesat kalau ke shah alam..dan akhirnya kitaorg pusing2 sekdyen 7, tempat yg memberi banyak senagt kenangan....tempat alam percintaan , pertunangan dan akhirnya keluar dr umah seksyen 7 meninggal kawan2 sbb kawin...[tp banyak lg kenangan dirumah lama seksyen 3]. Solat di surau seksyen 7 sementara menunggu k rahmah..dan akhirnya penantian berakhir, dia sampai juga dlm 5.30 ptg. Kat rumah dorang jumpa ramai x-lecturer uitm dulu...sume diperkenalkan sbg xstudent dan sekarang rakan seperjuangan. Berada dlm keadaan itu bkn mudah sbb selama ni kita biasa dgn mereka2 dgn panggilan en atau puan..dan sampai sekarang benda tu sukar diubah wlpun situasinya berbeza. Tapi dalam pada itu, aku sgt yakin yang semua x-lecturer yg aku jumpa amat bangga dgn pencapaianku...dr raup wajah mereka terpampar satu kebanggaan " inilah student hasil didikanku.."..dan aku juga berbangga berada ditahap ini wlpun belum berjaya..fitrah seorang manusia..dan naluri seorang pendidik..aku tahu kerana akau pernah merasainya. Dalam keseronokkan mkn mkn yg sedap [ sbb k fiza import chef utk msk]...hujan sgt lebat dan dlm pd itu km decide utk balik kerumah masing2...bila sampai dirumah..dpt panggilan dr k rahmah..kereta dia rosak kat batu 3..Ya Allah..pada masa tu hanya Allah yg tahu apa yg ada dlm hati..sbb aku tahu banyak benda pasal k rahmah. Satu lg ujian utk dia..Dlm hati berdoa..semoga dia dipermudahkan..dan mohon kpdNya supaya jgn diuji lg k rahmah..cukup dulu buat seketika..terlalu banyak dugaan utk dia. Kalau aku ditempat dia blum tentu akan tabah menghadapinya. Berkat doa akhirnya Allah memberi satu jalan..makenik dapat datang menolong dia. Alhamdulillah....
18hb - kursus SPSS kat ukm..organize by SIS group. Aku pergi utk mendapatkan ilmu..dan ptg bila dah habis kursus jumpa prof...ptg2 begini biasanya mood dia baik dan dia tak rushing dan mudah utk membuat perbincangan. Aku lebih suka walk in utk jumpa prof sbb kalau ada appoitment akan ada satu batasan..jumpa dia 5-30 sampai kul 7.10...satu jangka masa yg paling panjang , selama setahun lbh bersama dia inilah jangka waktu yg paling panjang berjumpa dia berdua..berborak mcm tiada batasan ...hanya 30 minit digunakan utk perbincangan kajian. Masa lain adalah masa berborak..mendengar apa yg diceritakan. Dalam hati amat kagum dgn apa yg dia ada..dr dulu sampai sekarang aku bangga dgn prof...dan aku jadikan dia sbg benchmark utk aku berjaya jugak. Wlpun ada org yg tidak suka dgn cara dia bekerja ..gayanya..tp pada aku dia sempurna, tiada cacat celanya dan pencapaiannya dlm bidang akademik amat aku bangga. Mungkin jodoh aku dan rezeki aku bertemu dia..kerana aku the only student yg menjadi supervisee dia tampa consultation sblum application.....rezeki Allah berikan tampa kusedari. Alhamdulillah prof approved sume apa yg telah aku lakukan dan next step bermula..construct questionnaire. Basicly aku dah dpt apa yg aku cr selama ni mengenai q'naire....dalam doa aku memohon pertolongan..dan pertolongan dr Allah dtg tampa kusedar itulah jalannya...solutin yg aku perolehi utk sume persolan aku selama ni yg menyakitkan kepala terjawab dgn perbualan dgn seseorang melalui yahoo messenger sahaja..uniknya kuasa Allah.....memberi pertolongan bila2 dan dimana2 dgn apa cara sekalipun....Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah. Segalanya selesai hr ni seperti yg dirancang.
19hb - Kursus SPSS 2nd day...tak banyak yg aku dapat..tp atleast aku dapat smthing...Alhamdulillah..mengenali kawan2 dan juga prof Khalid.
20hb- Hr ni tak buka buku..just buka laptop utk check email..bc paper dll...dan Alhamdulillah hr ni seorang lg expert telah bg f/back...expert terakhir yg aku tunggu selama ni..maknanya pada hr ni complete task 1 aku ...Alhamdulillah..terima kasig Prof A...jasamu ku kenang.
Hari ni dengan satu email berakhirlah satu task..dan satu benda br yg telah aku cipta utk kajian ini...Definisi kegagalan sistem maklumat di persekitaran Malaysia. Alhamdulillah....ini bermakna aku telah memberi satu sumbangan pada dunia pendidikan dan penyelidikkan. Kecil tp signifikan...Syukur. Ya Allah terima kasih atas bantuan dan pertolongan Mu memudahkan setiap urusanku...Ya Allah permudahkan urusanku dan juga urusan org2 yang kukenali. Amin

No comments: