Wednesday, April 22, 2009

UiTM dihati

Kalau warga uitm baca title entry kali ni mesti akan rasa bangga. Ya..uitm dihatiku. Setiap kali ada majlis akademik tidak kira dimana...yang melibatkan perhimpunan dr semua academician seluruh universiti di Malaysia..soalan yang paling tak suka dan tak larat utk dijawab ialah...."ehh..kenapa u tak minta uitm? Apasal u kerja ngan UM?". Itulah persoalan yg sering dipertikaikan oleh kawan2 dan juga bekas pensyarah yang dijumpai. Dr lecturer UiTM Jengka sampai ke lecturer UiTM Shah Alam akan mempertikaikan.....Sekarang ada 3 org lecturer [1 dr Jengka dan 2 dr Shah alam] adalah rakan perjuangan ku mengharungi dugaan utk dapatkan sesuatu yg getir ini. Dulu mereka dipanggil En dan Puan...sekarang ni pun masih maintain panggilan itu , wlpun mereka sering ber aku dan engkau ..atau akak...bila berborak, tapi bg diriku belum mampu sampai ketahap itu..kerana apa pun status mereka , mereka adalah antara guru2 yg mendidik aku suatu masa dulu. Hormat tu tetap ada...wlpun tiada gap dalam dunia penyelidikan. Sering terjumpa En Faiz, Puan Salwa, Puan Norlaila..dr uitm Jengka. Dr Laila, Dr Mazani, Dr Zianab..Dr Azlinah...dan ramai lg yg tak tersebut...First impression dr air muka dorang dapat lihat kegembiraan seorang guru melihat muridnya. Alhamdulillah...cumanya tak termampu utk menjawab kenapa tak msuk UiTM. Jawapan aku simple kpd mereka.."nak buat mcm mana uitm tak perlu khidmat saya...mungkin saya tak layak berada di uitm". " U submit borang kpd sapa...", "bahagian perjawatan"..." u ni...kenapalah tak bg dekat i..kalau u submit kesana mmg lah...dorang ada pilihan sendiri". " u bkn tak kenal lecturer kat sini...supervisor u pun timbalan dekan, dekan pun kenal u...kenapa tak submit kepada dorang, atau pun pass dekat i..". Itulah antara jawapan bekas pensyarah yg kusayangi, jawapan dr2...yg mengenali diriku wlpun susah lama tinggalkan uitm...terlihat sedikit kekecewaan dimuka diaorg, kenapa aku tidak berada di uitm.....dan perbualan biasanya akan berkahir dgn satu ungkapan dariku.."walau kat mana pun saya....uitm tetap dihati" dan dorang akan senyum...dan kkdg2 ada yg ckp.."jgn lupa lps habis phd..panjat pejabat vc...minta msk uitm....i yakin uitm akan pay to UM, dont worry. Woow hebat..bangga menjadi anak uitm..dan bangga dengan keyakinan dorang. Itulah yg menjadi hati makin tawar utk berada di UM....wlpun ada org ckp..bgs lah u dok kat UM bkn senang tau nak msk UM...u among the selected. Ya..may be ianya betul..tapi kalau ditanya hati kecik ini..nak berada di uitm atau di UM..hati memilih utk berkhidmat di uitm. Kenapa? Sbb uitm sentiasa dihati...wlp sume org tahu banyak perbezaan antara um dan uitm dlm pelbagai benda. Duit bkn ukuran..tapi kepuasan hati melihat anak bangga menjadi tunjang utama dihati. Di UM segalanya mudah.teaching load sikit, student yg masuk pandai2 belaka..tak susah utk mengajar, tapi...ada sedikit ketidakikhlasan disana bila berdepan dengan anak bangsa lain. Seolah2 ilmu yg hendak diberikan tidak hbs diberi disbbkan didepan mata bkn sume anak bangga yg tercinta. Segala pandangan bekas lecturer di uitm akan dipertimbang bila tiba masanya....tapi yg pasti itulah naluri seseorang yg dilahirkan oleh uitm..........wlpun emas ditempat lain, UiTM tetap dihati selamanya.

2 comments:

Suria Klang said...

Shita, terimakasih datang melawat saya. Adakah kita pernah bersama di MSU? Fakulti mana? Kenapa saya tak kenal Shita ye??? Sombong agaknya saya ni...hehehe. Maaf banyak2.

Tahniah kerana memilih untuk melanjutkan pelajaran di UM. Wey...dapat masuk UM tu maknanya hebat la... Saya doakan Shita berjaya capai kejayaan cemerlang seperti yang diharapkan.

MSU akan kekal dalam lipatan kenangan. Biarpun pahit, yang paling manis adalah persahabatan yang terjalin dengan rakan2 dan pelajar...

SHITA said...

saya fise, lama keje ngan msu 5 tahun, selalu bertemu dlm w/shop kat MSU cumanya akak tak kenal saya. Saya low profile, tidak pernah menerima sebarang jawatan di MSU walau di offer dgn apa cara sekalipun dan saya akan pastikan saya menolak dengan apa cara jua...5 tahun disana tidak pernah apply mana2..tp akhirnya kesetiaan itu tercabar. Hanya kita yg fhm apa yg kita lalui..yg penting apa yg kita ada lbh baik dr yg dulu. Alhamdulillah. Saya ngajar kat UM..study kat UKM. Peminat Prof MKI...dr situ saya terperasan kak suria..sume kawan2 buz scholl saya kenal [ mungkin org tak kenali saya] sbb saya antara org terawal diKUTPM..L050..:) good luck to u 2.