Monday, November 16, 2009

supervisor dan supervise


Last week attend IVIC09 kat hotel equatorial bangi. Nasib baik dapat present on 1st day...sp ptg tu terus dapat cert. Seperti biasa bila attend conference pastilah terjumpa rakan taulan, teman seperjuangan. Alhamdulillah presentation berjalan dgn lancar dan dapat feed back sikit....wlpun kecil tapi signifikan..kkdg2 kita tak terpikir pelbagai cabang soalan yg bakal ditanya...memberi kepuasan hati dlm menjawab soalan dan meyakinkan penanya soalan adalah kejayaan kepada kita sebagai author dan presenter. Allah sentiasa memberi apa yg dipinta. Alhamdulillah...
Satu kisah kisah amat signifikan dlm phd ialah hubungan diantara supervisor dan supervise. Seoerti yang pernah ditulis dalam entry sebelum ini..mmg aku sangat mengkagumi supervisorku...padaku dia hebat dan layak utk dapat apa yg dia dapat..dan dia mmg patut berada dimana dia berada sekarang. Belum tentu aku akan menjadi seperti dia. Seorang academician yg mendapat gelaran dato' atas sumbangan intelek yg telah diberikan adalah sesuatu yg amat mengagumkan. Bukan pankat atau darjat yang dikagumi ...tetapi sumbangan kepada dunia pendidikan yg amat kukagumi. Dia memang hebat........
Bila bercerita pasal supervisorku..(main) ......disekeliling mmg tidak dapat lari dr kaitannya dgn diriku....sampai kehari ini lebih dr 10 org penyatakan....kami hampir sama. Setiap individu yang menyatakan kami sama mempunyai persepsi yg berbeza2 dr segi persamaan itu. Ada yg kata sama dr raup wajah..ada yg kata sama dr segi perwatakan...ada yg kata sama dr segi gaya...cara, perwatakan...dan tidak terlepas juga ada yg menyatakan persamaan dr sudut fizikal dan appearance. Hahaha...samakah kami??? Semua org yg menyatakan persamaan itu akan berkata mmg sangat sesuai aku menjadi supervise prof dato ******. Fizikalnya aku hanya mampu tersenyum dgn kata2 itu, dalam hati aku menerima apa yg diperkatakan....tetapi jauh disujud hati aku berdoa semoga suatu hari nanti aku setanding seperti dia atau lebih hebat dr dia menyumbang harta intelek kepada masyarakat yg memerlukan........mudah-mudahan.

No comments: