Tuesday, February 11, 2014

Perjalanan harungi dugaan (2)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, Selawat dan Salam keatas Nabi                                                                                               Muhammad SAW

Sudah hampir setahun blog ini tidak diupdate. Tidak memberi input-input menarik untuk dikongsi. Ketajaman penulisan blog juga telah tumpul. Hari ini cuba untuk mengasah semula...walaupun ianya tidak setajam mana...mungkin akan memberi sedikit manafaat untuk difikirkan

Sekarang perjalanan kehidupan lebih selesa. Keluardrp zon PHD adalah sesuatu yg baru untuk dimulakan...setelah hbs viva, sedikit pembetulan dan segalanya berjalan lancar dan diteruskan dengan hari convocation pada ujung tahun 2012. Perjalanan kehidupan sebagai pensyarah diteruskan dibawah universiti yang menaja pengajian. Dengana nama yg agak besar...dengan pengaruh yg ada pada universiti ini...banyak hak2 kemanusia pensyarah diketepikan seolah2 High Impack Journal adalah segalanya. Hidup dan mati bersama  Q1 journal tampa mempedulikan tugas hakiki sebagai hamba Allah yg memerlukan sumbangan lain kepada agama, masyarakat dan negara.

Dengan sedikit prinsip dan jati diri yang ada dalam diri...saya meneruskan perjalanan pekerjaan di tempat lain yang lebih mendorong untuk menjadi insan yang lebih baik. Berkat sokongan keluarga terutama suami saya mengambil risiko untuk menempuh segalanya sehingga saya berada dimana saya berada sekarang. Alhamdulillah dengan niat yg ikhlas..Allah memberi jalan mudah untuk diteruskan sisa2 hidup ini untuk berbakti kepada agama, bangsa dan negara.

Percaturan untuk perpindahan ke tempat sekarang amat hebat....kalau diceritakan boleh dijadikan satu buku kehidupan yang menarik. Namun itu kita tinggalkan. Dimana saya berada sekarang menyokong misi dan perjuangan carrier saya. Saya berada disini dengan sungguh2 hati berusaha menjadi yang terbaik mendidik anak bangga saya menjadi pelajar master by research dan phd yg baik...dimana berusaha untuk melahirkan modal insan yg berjaya didunia dan diakhirat. Walaupun saya bukan bidang pengajian Islam..tapi saya saya melahirkan pelajar yg patuh dgn Allah dengan kejayaan phd dan master mereka. Tidak banyak sikit...pasti dalam cara penyeliaan saya , saya cuba mendidik mereka...mintalah bantuan Allah dalam segala aspek. Mereka akan lebih faham kerana mereka mengharungi perlajanan harungi dugaan ini dengan pelbagai liku.

Mungkin agak selesa dengan keadaan sekarang yg berada dalam institusi yang memahami apa yg saya perlukan dan impikan...saya gembira bekerja walaupun terpaksa berulang alik 2 jam setiap hr untuk cover perjalan pergi dan balik ke tempat kerja. Alhamdulillah Allah kurniakan rezeki yang melimpah ruah kepada kami...kesenangan dunia Allah berikan untuk menguji ingatan kita terhadapNya.

Kisah Phd= perjalanan harungi dugaan saya berakhir dengan cabaran yang agak tidak berat..tetapi pembentukan carrier saya agak mencabar sehingga saya berpindah ketempat sekarang. Tapi sekarang alhamdulillah selesai...tetapi nampaknya Perjalanan Harungi Dugaan (2) akan bermula. 

Permulaan Perjalanan Harungi Dugaan (2) ini terdetiknya hati suami untuk meneruskan pengajian ke perigkat phd. Maka versi phd 2 akan terbit. Kisah ini akan kami kongsikan untuk memberi laluan mudah kepada org lain yang mungkin akan hadapi apa yang dihadapi oleh suami dalam permulaan detik Perjalanan Harungi Dugaan (2) .




No comments: