Monday, February 17, 2014

Perjalanan baru...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, Selawat dan Salam keatas Nabi Muhammad SAW


Semester baru sudah bermula. Untuk pelajar yang baru mendaftar, ianya adalah satu permulaan baru dalam kehidupan. Kalau dulu menjadi pelajar diperingkat sekolah menengah..sekarang sudah berada di universiti. Untuk pelajar lama, lantunan ombak semangat berjuang perlu diteruskan.

Untuk pelajar yang mendaftar sebagai sarjana penyelidikan atau phd...anda sedang menempuh sesuatu yang baru dalam kehidupan anda. Perjalanan untuk hadapi ujian dan dugaan untuk mengajar erti kematangan hidup lebih mencabar untuk ditempuh. Apa pun yang anda hadapi....satu yang perlu ada dalam diri ialah "pergantungan kepada Allah SEPENUHNYA...percaya bahawa setiap kebaikan dan niat yang suci Allah akan bantu kita dengan sebarang cara". 

Bukan mudah untuk dapatkan keyakinan diatas...ianya perlu di praktis. Bukan mudah untuk mendidik hati untuk tetapkan keyakinan tersebut melainkan dengan cara mencuba dan terus mencuba kerana sifat manusia memang selalu alpa dan lupa siapa kita sebenarnya.

Sebagai penyelia...apa yang sentiasa berada dalam doa ialah melihat supervise berjaya dunia dan akhirat. Melihat mereka menempuh segala ujian dengan tabah dan mudah untuk mendapatkan sesuatu yang mereka perlukan, berdoa supaya segala urusan mereka dipermudahkan...dan apabila mereka berjaya tersenarai untuk calon penganugerah ijazah di majlis convocation...itu adalah sesuatu yang sangat ditunggu-tunggukan. Namun..dalam dunia penyelidikan kita kena ambil kira penyataan ini.

Richard Feynmen (Nobel-prize-winning physicist 1965) berkata:

I used to do whatever I felt like doing – it didn’t have to do with whether it was important for the development of nuclear physics… without worrying about any importance whatsoever.

The best researchers are driven by curiosity as “the pleasure of finding things out”, and it seems to be a good way to stay engaged and interested in your work. ….not everything you do has to be useful. Invest some time in exploring ideas just for the sake of curiosity, for the pleasure of finding things out…


So..dalam dunia penyelidikan tiada yang tidak berguna. Setiap hasil penyelidikan adalah berguna dan ianya merupakan "contribution of knowledge". 




1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)